♥ Aurora

My photo
Kuala Lumpur, Malaysia
"You know a dream is like a river, ever changing as it flows. And a dreamer's just a vessel that must follow where it goes. Trying to learn from what's behind you and never knowing what's in store makes each day a constant battle just to stay between the shores. And I will sail my vessel 'til the river runs dry. Like a bird upon the wind, these waters are my sky. I'll never reach my destination if I never try, so I will sail my vessel 'til the river runs dry. Too many times we stand aside and let the water slip away. To what we put off 'til tomorrow has now become today. So don't you sit upon the shore and say you're satisfied. Choose to chance the rapids and dare to dance the tides"

Sunday, June 6, 2010

1st Experience ~ Baby Checkup (",)

السلام عليکم


Pengalaman pertama bila saya bawa 'baby' pergi checkup. Tak pernah saya nak duga dan tahu, segala isi2 yang ada pada 'baby' selama ini. Yang saya tahu, kasi dia minum, kasi dia mandi, bawa dia jalan2. Perihal dalaman dia tak pernah saya amik tahu, dan mahu tahu. Boleh tak saya cakap macam tu (ada yang anggukkan kepala nampak, hehehe). Ahaaa tertanya2 tak gerangan 'baby' yang saya maksudkan?? Mungkin, ada yang tahu ada yang tak tahu. Kalau ada yang memang rajin nak jengah blog saya (eh ada ke yang suka main chak2), mesti tau kan2 (bagus yang senyum2 sambil angguk2 kepala). Yang tak tahu (menggeleng2 kepala, sambil angkat bahu), mari saya kenalkan pada kalian 'baby' yang saya maksudkan. Dia adalah kereta saya (yea, saya panggil dia baby). Lihat gambar rajah disebelah kanan anda, itu la 'baby' saya. 


Selama ni, saya bawa 'baby' untuk checkup (service) kat Proton Service Centre je (iye kereta saya buatan Malaysia, hehehe). Maklum la, baru2 dapat kereta, saya tak berapa nak tahu apa yang perlu saya lakukan. Bila saya dapat kunci kereta, Arry (salesman yang banyak bantu saya untuk keluarkan harta kecil saya), menyerahkan satu buku, yang perlu saya ikut. Jadi, untuk memudahkan kerja, Arry suruh saya bawa 'baby' pergi checkup mengikut kilometer (km) yang telah ditetapkan. Saya memang tak tahu apa2, jadi saya ikut je la. Di Proton Service Centre, saya hanya perlu register nama (sebelum itu saya call untuk set appointment, kalau tak panas muka saya menunggu begitu lama), tunggu giliran, dan terus menunggu kereta siap. Saya juga  perlu bawa buku checkup 'baby' (yang saya nyatakan diatas). Mudahkan. Yea, sungguh mudah. Setelah di fikir2 di kira2 (hampir gugur juga rambut saya yang lebat ini), sampai bila saya nak hantar kat Proton Service Centre, kalau saya sendiri tak pernah nak amik tahu bab dalaman 'baby' kan. Jadi, untuk checkup kali ini, saya bawa 'baby' pergi checkup ke tempat lain. 


Mulanya, saya hanya mahu bawa 'baby' pergi checkup di tempat kawan saya. Apa salahnya, bantu kawan2 (kalau kita tak bantu bangsa sendiri siapa nak bantu kan). Lagipun, saya orang perempuan macam2 orang boleh pusing kalau tak tahu apa2 pasal kereta. Nak di pendekkan cerita, manusia itu tak dapat saya hubungi. Saya perlu cari kedai yang lain, lagi2 time public holiday, semestinya banyak kedai tutup. Yea, seperti yang telah saya jangkakan, banyak kedai tutup. Tetap juga saya ikut kata hati (seperti yang selalu teman saya nasihatkan) pusing2 mencari kalau2 ada kedai yang buka time2 public holiday ni. Dengan kecekalan hati (cewah, mama saya nak pakai kereta petang ni juga tau, kelam kabut juga), saya main redah je kat satu kedai ni, yang saya sendiri tak kenal. Fuhh, risau juga kalau2 kena tipu. Namun, tawakkal je yang boleh saya bawa untuk mengiringi keadaan ni. Berbekalkan doa2 yang telah saya baca, saya minta juga semuanya berjalan dengan baik (apa2 hal, saya ada juga backup, yang penting saya pastikan credit phone saya penuh). Hehehheee


Kalau tengok pada signboard, A SIN TYRE SERVICE CENTRE, mesti terfikir kedai ni cina yang punya. Tapi siapa pun tauke kedai ni, saya hanya mahu 'baby' saya menjalani checkup dengan sebaiknya (cewahhh ayat saya bukan main lagi). Melangkah masuk, saya tengok keadaan kedai. Blur jap. "Assalamualaikum dik, leh abang bantu". Lah dalam hati saya " Kedai melayu ke..?" terus saya jawap salam yang diberikan "Waalaikumsalam, ye bang saya datang ni nak service kereta, sini leh buat ke. Saya nak buat yang biasa2 jew." "Boleh dik, biasa2 tu apa". Alamak apa la yerp, hah teringat pesanan sesorang " Saya nak tukar minyak hitam, nak tengok balancing, alighment (betul ke ejaan saya ni). Kalau leh, saya nak abang tengokkan plug dia juga". "Okay, beres". Huhuu 


Penantian itu satu penyiksaan kan. Memang la saya tak selesa dengan kedaan panas. Tapi kena biasakan, kalau tak sampai bila pun tak tahu tentng benda2 ni semua. Jadi mari lihat gambar yang telah saya sediakan (",)


Balancing (",)


Hah jumpa paku pulak kat tayar (",)


Alightment dan tukar camber (",)


Hampir dua jam menunggu alhamdulillah siap (",)


P/s Tau la ckit2 bab kereta dah.. :D

No comments:

Post a Comment

Comment please ^_^

♥ Aurora Follow3rs