♥ Aurora

My photo
Kuala Lumpur, Malaysia
"You know a dream is like a river, ever changing as it flows. And a dreamer's just a vessel that must follow where it goes. Trying to learn from what's behind you and never knowing what's in store makes each day a constant battle just to stay between the shores. And I will sail my vessel 'til the river runs dry. Like a bird upon the wind, these waters are my sky. I'll never reach my destination if I never try, so I will sail my vessel 'til the river runs dry. Too many times we stand aside and let the water slip away. To what we put off 'til tomorrow has now become today. So don't you sit upon the shore and say you're satisfied. Choose to chance the rapids and dare to dance the tides"

Monday, November 7, 2011

Cendol Gula Melaka

السلام عليکم


Tak habis2 nak up skill kan. Dek kerana siang tadi dok beraya rumah orang terhidangnya cendol, terus rasa nak buat cendol sendiri. Korek resepi dengan Puan tanah kedaung. Nasib la tak lokek ilmukan. Mekasih ye kongsi resepi hehe.

Bahan2nya;

1/2 kotak santan / 1biji santan kelapa
1 peket cendol (ikut suka nak banyak mana)
Gula Melaka
Daun Pandan
Garam secukup rasa
Air secukupnya (untuk masak gula)
Ais Batu (untuk mendaptkan rasa sejuk)

Cara2nya;
1) Masukkan santan dalam periuk. Masak sehingga mendidih, jangan sampai pecah minyak. Masukkan daun pandan dan garam secukup rasa. Agak2 da mendidih, tutup api.
2) Toskan air cendol (kalau beli cendol mesti ada airkan, nak pakai air tu pun boleh tapi santan jadi cair la).
3) Masukkan gula merah ke dalam periuk yang lain, masukkan satu gelas air. Masak sehingga gula hancur.
4) Cara hidangan, campurkan santan, cendol, gula, dan ais batu. Sedia untuk dihidang.

Selamat Mencuba :)

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment

Comment please ^_^

♥ Aurora Follow3rs