♥ Aurora

My photo
Kuala Lumpur, Malaysia
"You know a dream is like a river, ever changing as it flows. And a dreamer's just a vessel that must follow where it goes. Trying to learn from what's behind you and never knowing what's in store makes each day a constant battle just to stay between the shores. And I will sail my vessel 'til the river runs dry. Like a bird upon the wind, these waters are my sky. I'll never reach my destination if I never try, so I will sail my vessel 'til the river runs dry. Too many times we stand aside and let the water slip away. To what we put off 'til tomorrow has now become today. So don't you sit upon the shore and say you're satisfied. Choose to chance the rapids and dare to dance the tides"

Tuesday, November 5, 2013

Stairs Workout:24 Days

Assalamualaikum, Salam Sejahtera.

Holla sayang's!!

Siapa yang suka gemok??? Siapa yang suka baju size XXXXL??? Siapa yang dah obese??? Tidak ada seorang pun mahu kelihatan kurang menarik atau memiliki masalah seperti ayat-ayat yang aku sebutkan tadi. Pastinya nak kurus, slim, cantik etc.... Nah! Aku nak mengomel pasal benda ni.

Sejak 3tahun yang lepas, selepas aku selesai menjalani pembedahan Ameloblastoma (mohon google penyakit apa dan kesannya dan cara pembedahannya untuk lebih faham) atau kau orang boleh cari kat belog aku ni tentang operation aku tu, aku berhenti melakukan sebarang exercise. Aku dilarang keras oleh keluarga aku untuk melakukan aktiviti lasak yang bersebab. Mereka risaukan akan keselamatan aku, sesungguhnya aku faham akan larangan keras itu. Tetapi sampai bila?? Nah! Aku cari jawapannya sendiri tanpa merisaukan keluarga aku lagi.

Kesan dari operation itu, berat badan aku semakin naik. Dari 62kg naik 65kg naik 69kg dan paling sedih bila naik 71kg. Aku mula rasa sakit-sakit badan, lutut, kaki etc etc kesan dari berat badan yang tak sesuai dengan ketinggian aku. Tinggi aku hanya 165cm. Diet ubat kurus, jangan cakap la kan. Tetap juga aku telan. Keputusannya tetap hampa. Berat makin memberat dan bertambah. Stress!

Pelbagai jenis exercise aku dah cuba seperti badminton, jogging, squads, jumping jacks, zumba etc etc yang aku sendiri fikir, ianya tidak memudaratkan keadaan kaki kanan aku yang kehilangan satu tulang kerana operation tersebut. Allah telah memberikan aku dugaan yang hebat dan seksaan 2minggu berada di wad Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang masih kekal dalam ingatan. Dengan bertiub dihidung, berjarum ditangan sana sini. Dugaan itu aku tempuh dengan sabar berkat dari sokongan keluarga dan mereka-mereka yang berada bersama aku ketika itu diantara nyata dan sembunyi. Subhanallah, andai aku diberi peluang untuk ulang semula kehidupan, aku pilih untuk menjaga kesihatan sebaik mungkin.

Oke cukup cerita sedih. Move forward!! Dah macam iklan pulak dah ngeeeee.


Mula diperkenalkan dengan stairs workout oleh SK yang bertanggungjawab membawa aku ke jungle tracking minggu yang lepas (mohon selak entry sebelum ini) aku semakin selesa. Kesan daripada itu juga aku belajar disiplinkan diri dari segi waktu, makan, dan senaman. Pendek kata tak kesal untuk mencuba dan mencabar kebolehan diri. Yang penting, ianya tak mengganggu kaki kanan aku. Sakit sikit-sikit tu perkara biasa, masih terkawal.


Aku tepek gambar poyo yang berbajukan dengan nama dan nombor kegemaran. Waktu gambar diambil baru masuk hari yang kedua workout. Mohon abaikan kekembungan yang ada dibahagian tertentu. Sila gelak hahahahaaaaa

SK mula berikan aku task... Follow dengan gerunnya ngeeee

Hari-hari bangun pagi pukul 5pagi get ready nak ke park tempat letaknya tangga ini. Aku akan pastikan 630pagi-6.45pagi aku dah ada kat sini. Task bermula dengan naik turun (1set) satu persatu anak tangga (single stair) yang memiliki ketinggian kurang lebih 7tingkat dengan bacaan heart beats 15-18 beats dalam 6saat. Aku perlu lakukan sebanyak 10set dalam tempoh 1jam. Dari 10set, naik ke 13set, dan akhirnya naik 15set. Peribahasa melayu ada kata "alah bisa tegal biasa" dah biasa, selesa dengan keadaan aku diminta untuk lebih extreme dimana aku diminta untuk lakukan dua anak tangga (double stairs) sebanyak 15set dalam tempoh 45minit. Terkadang, aku dicabar untuk berlari ke atas mengikut mood trainer aku tu. Nampak kejam, tapi dari kejamnya itu aku berjaya menurunkan berat badan dalam 2-3kg selama 24hari. Tempoh percubaan untuk mencari keselesaan adalah selama 30hari. Woootwoooot. Terima Kasih SK!!!!

Workout-workout juga, makan pun kena jaga. Sepanjang aku buat aktiviti ini bangun dari tidur aku akan minum 500ml air putih. Sebelum pergi aku akan minum segelas air milo berbalaskan air putih. Settle workout, minum air juga. Lunch makan ikut mood, buah, sayur, biskut yang ringan-ringan aje. Petang lagi sekali repeat apa yang aku makan tengahari. Malam aku akan makan buah. Aku diminta sekurang-kurangnya minum air sebanyak 3liter. Kadang-kadang tak minum juga. Hehehee

Sekian sahaja cerita aku untuk kali ini. Nak tahu kesudahannya workout ini, teruskan la membaca belog aku ni.

Oke bye!!!

Monolog: Badan sendiri, sendiri jaga.

No comments:

Post a Comment

Comment please ^_^

♥ Aurora Follow3rs