♥ Aurora

My photo
Kuala Lumpur, Malaysia
"You know a dream is like a river, ever changing as it flows. And a dreamer's just a vessel that must follow where it goes. Trying to learn from what's behind you and never knowing what's in store makes each day a constant battle just to stay between the shores. And I will sail my vessel 'til the river runs dry. Like a bird upon the wind, these waters are my sky. I'll never reach my destination if I never try, so I will sail my vessel 'til the river runs dry. Too many times we stand aside and let the water slip away. To what we put off 'til tomorrow has now become today. So don't you sit upon the shore and say you're satisfied. Choose to chance the rapids and dare to dance the tides"

Sunday, November 24, 2013

Stairs Workout: Hasilnya selepas sebulan...

Assalamualaikum, Salam Sejahtera.

Hari minggu datang lagi. Pastinya kau orang sedang sibuk merangka aktiviti mingguan bersama yang tersayang. Sama ada yang tersayang tu merupakan boyfriend ke, girlfriend ke, keluarga ke asalkan tergolong dalam golongan yang tersayang, kiranya tersayang la tu. Kawan pun tersayang juga ye kan. Ye la sayang menyayang antara insan gitu. Banyaknya sayang. Oke la aku sayang kau orang yang sayang kat aku juga. Eh aku merepek apa ni. Layankan je la repekan aku ini.

Bulan ni ditakdirkan aku bekerja dihari minggu. Kerja dengan line yang melibatkan aktiviti kemasyarakatan, berkhidmat pada yang memerlukan bantuan. Pastinya aku suka dengan kerja aku ni. Ilmu yang tak perlu dibayar. Bekerja berdasarkan pengalaman. Nak sambung belajar tu boleh, tapi setelah berbelas tahun baru aku pegang MBBS tu. Time tu aku dah kerepot penuh dengan kerut-kerut dimuka. Ewah kata-kata aku hari ni macamkan mengarut sedikit. Beginilah caranya aku meng-syokkan diri sendiri. Maafkan aku andai ada yang kurang faham dengan penulisan aku. Beginilah aku bila menulis. Merepek setelah makan kerepek. Adoyai.

Balik pada tajuk yang aku nak tulis. Pada yang selalu mengikuti tulisan aku sebelum-sebelum ini, pastinya tahu akan aktiviti harian aku selama sebulan. Dimana aku dah mula melakukan sedikit senaman untuk menentang obisi badan yang semakin mengembangkan badan. Oh tidak siapa yang mahukan badan yang dikategorikan sebagai obese kan. Cari baju besar-besar pun belum tentu sesuai dan ngam dengan badan yang obese tu. Oh tekanan bila badan naik. Ye kan. Bagus kalau kau orang setuju dengan statement aku ni. Sayang lebih la kat kau orang.

Setelah ditolak tambah bahagi darab dan bersamaan dengan, aku kira-kira dan hitung kembali, diam tak diam dekat sebulan lebih aku bercinta dengan aktiviti stairs aku. Tiba masanya untuk aku pijakkan kaki diatas weight machine. Yang sebenarnya bukanlah baru hari ni, aku pijak penimbang tu. Setiap seminggu aku akan naik. Tetapi belum sampai tahap yang memuaskan hati. Pun begitu, setiap seminggu bacaannya tetap mengagumkan aku. Tak pernah terlintas difikiran aku, aku akan dapat bacaan yang boleh dibanggakan. Kenapa la aku tak rajinkan diri aku dari awal dulu. Dah tentunya aku akan maintain slim sampai sekarang. Never be late untuk buat sesuatu demi kepuasan diri. Oh yeah!

Marilah aku tayang berat aku sekarang ini....


Aku pijakkan kaki keatas weight machine dengan penuh debaran. Dup dap dup dap, palpitation yang datang dari arah mana menggerunkan nadi jantungku. Kau orang boleh rasa ke debaran aku ini? Apa tak dapat rasa? Memangla kau orang atk dapat rasa, sebab yang merasanya hanya aku. Kalau kau orang dapat rasa apa yang aku rasa tu, mungkin cara penulisan aku sampai kat hati kau orang. Oh so sweet kalau kau orang dapat rasakan. Yeah!

Serius aku tak sangka dengan bacaan yang tertera dekat papan penimbang berat tu. Oh my... Terjerit kecil aku bila memandangnya. Siapa sangka aku dapat turunkan kurang lebih 5kg dalam sebulan. Gembiranya rasa dihati bila aku dapat menurunkan berat yang aku sangkakan aku tak mampu nak lakukan. Penurunan ini, benar-benar menggembirakan hati aku.

Dengan stairs, kehidupan aku pun banyak berubah. Dari segi pemikiran, keprihatinan, kematangan, serta corak pemakanan aku bertukar sama sekali. Tetapi, aku tidak la terlaku kejam dengan diri sendiri. Aku tetap maintain makan nasi. Aku tetap maintain makan jajan. Aku tetap maintain order seafood. Bezanya, kuantiti yang aku makan itu tidak sampai separuh pinggan pun. Terkadang aku rasakan, macam rugi je bila makan dekat kedai. Sebab kebanyakan kedai makan sekarang ni, portion yang dihidangkan, agak besar dari yang sebelumnya. Mungkin kerana, di Malaysia ini, banyak makanan yang enak-enak dan majoriti orang Malaysia kuat makan, makanya portion yang besar itu sangat sesuai untuk mengeyangkan perut yang agak lapar. Portion besar, harga pun besar juga la kan. Itulah strategi pemasan yang hebat sekarang ini.

Bila dah mulakan exercise, secara tak langsung selera makan pun kurang. Mungkin kerana bila berpeluh dan lemak-lemak yang melekat sudah mula terbakar dengan sendirinya, maka lelemak baru tidak mahu lagi singgah dikawasan yang sudah terbakar. Kita nyanyi dulu "hangus terbakaaaaar". Secara tak langsung, aku akan pilih makanan yang mengenyangkan tetapi membekalkan tenaga untuk seharian aku bekerja. Dengan kata poyo yang lain, selera omputih. Makan salad la, biskut la, kekacang la. Yang penting, aku akan ambil buah setiap hari. Tak kirala dari segi jus atau buah-buahan yang fresh. Tetapi, bukan la durian atau rambutan yang boleh buat aku jatuh sakit bila memakannya dalam kuantiti yang banyak. Lagipun, keduanya kan manis. Tak pasal-pasal naik pulak gula. Oh well, untuk diet semestinya pengambilan gula dan garam harus la diambil kira. Tak guna exercise bermati-matian, balik kau tarah gula dan hidangan yang manis dan masin. Sepuluh tahun buat pun exercise pun, belum tentu kau akan kurus macam lidi. Tips pemakanan yang sihat aku perolehi dari Kevin Zahri. Kau orang kenal tak?

Lihat sahaja bukti yang aku tepekkan. Percayalah itu memang kaki aku. Bukan kaki orang lain, kalau boleh aku keek-kan aku keek-kan. Tapi aku tak minat nak bercakap sendiri dengan handphone aku. Menulis sendiri-sendiri aku suka. Bila menulis, aku tasa tenang.

Nasihat aku, lakukan senaman sekerap yang boleh. Kau orang takkan menyesal.

Sekian celoteh dari aku!

Bye!

Monolog: Hidup untuk sihat, sihat untuk hidup ;)

No comments:

Post a Comment

Comment please ^_^

♥ Aurora Follow3rs